dilluns, 13 de febrer del 2017

Introducció dels Chromebooks (II)

De l'esmentat en l'article anterior (Introducció dels Chromebooks-I) falta comentar com es va preparar la tutoria tècnia d'acompanyament a l'alumnat.
La tutoria tècnica és va pensar utilitzant la gamificació com a eina de motivació de l’alumnat. Es va preparar un curs MOODLE i fou a partir d’aquest que l’alumnat de 1r va anar descobrint els Chromebooks i les altres eines digitals de la casa.


Aquesta gamificació es va pensar com una “cursa” entre els diferent grups de 1r d’ESO, deixant clar des d’un principi que només es mesurava el temps i que això no ordenava els grups de millor a pitjor. Aquest aclariment fou clar per treure pressió i focalitzar l’atenció de l’alumnat en fer les coses bé, el màxim de bé, i amb el menys temps possible.
El temps no era una variable individual, el temps feia referència al temps global de la classe i es pretenia que hi hagués una col·laboració entre tot l’alumnat per tal d’aprendre entre ells. Era un procés de gamificació col·laboratiu.
Aquestes sessions tenien la funció d’apropar a l’alumnat als Chromebooks i a les noves eines digitals, utilitzant una metodologia participativa basada en petits reptes que havien de resoldre de forma semi-autònoma.


De cada activitat es controlava el temps emprat i es feia servir una rúbrica per tal de visualitzar l’estat de la “cursa”.


Al final de les 5 sessions es va veure que hi havia dues classes que calia insistir més i es va fer una sessió extra per assegurar que tothom havia assolit els conceptes. Els resultats d’aquesta tutoria tècnica van ser:
  1. Gran acceptació de les sessions per part de l’alumnat.
  2. Assimilació instantània de la nova metodologia de treball.
  3. Bon nivell d’ús dels Chromebooks.
  4. Alt nivell en el tema de compartir enllaços a documents (treballs) per poder-los penjar a qualsevol plataforma o enviar-los per correu al professorat.
  5. … i també una gràfica que l’alumnat mirava cada dijous a la nit per saber en quina posició anaven.


Al final de les sessions la classe verda va tenir el seu premi, com correspon a un joc. El premi fou dues hores extra i seguides de tutoria tècnica on poder fer el que volguessin. La sorpresa fou que van decidir seguir treballant amb els ordinadors i tot el que havien aprés fent un dels milers de “mannequin challenge”.
Fins i tot en el moment de gaudir del seu merescut premi, van decidir fer anar els mòbils i l’ordinador per enregistrar el vídeo, editar-lo, i penjar-lo a youtube. Realment una sessió extra de formació de forma totalment voluntària.

Un rotund èxit tot plegat i la confirmació de que de cara als cursos vinents aquests tutoria tècnica deixa a l’alumnat preparat per fer ús, i bon ús dels Chromebooks i de les eines digitals bàsiques.

Valoració final de la introducció dels Chromebooks a l'institut..

L'encert en el dispositiu ASUS Chromebook C202 11,6", la bona acceptació per part de l'alumnat de les sessions de formació i la posada al dia de la xarxa WIFI de l'institut ens permeten dir que a hores d'ara tenim tots els requeriments tècnics i de maquinari correctes a la disposició del professorat per què en pugui fer l'ús que en cregui convenient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada